Peter Uzunovic oplever tiltagende støj fra lufthavnen. Han klagede, men fik ingen svar. Nu er han begyndt at måle støjen selv

Peter Uzunovic åbner døren ud til den overdækkede terrasse. Lufthavnen kan skimtes i baggrunden. 

Midt på terrassen, omgivet af børnelegetøj, gynge og grill, står en lille stige med en sølvgrå metalgenstand placeret. Det er Peters støjmåler.

– Jeg begyndte at måle støjen, fordi jeg blev provokeret af lufthavnen, siger Peter Uzunovic.

Peter Uzunovic tænder for sin støjmåler. Han føler ikke, at han kan stole på lufthavnens egne målinger.

Peter bor i et rækkehus i Kastrup under en kilometer fra lufthavnen med sin kone, Bettina, og deres to børn.

Familien flyttede ind for tre år siden. Hverken Peter eller Bettina er fra Amager, men siden de kom til øen, er støjen blevet værre, fortæller de. 

– Vi fejrede børnefødselsdag, og pludselig begyndte nogle af tingene at vibrere inde i huset, fortæller Peter.

Peter mener, at de seneste års mindre udvidelser, særligt den nye lavpristerminal, har forårsaget en markant forøgelse af støjen fra lufthavnen. 

Han oplever nu, at støjen hænger konstant i luften, og at den til tider er ubehagelig. Andre naboer i området, fortæller samme historie.

I Miljøstyrelsens støjhandlingsplan fra 2016 fremgår det, at der var 1552 boliger og 4341 personer, der ifølge beregningerne oplever en støjbelastning, der er over det tilladte omkring lufthavnen.

Peter og Bettinas hjem er ikke én af de 1552 boliger. 

For selvom larmen føles voldsom for familien, er det ikke højt nok til at overstige Miljøstyrelsens grænseværdi for støj, der beregnes i et gennemsnit i løbet af dagen, aftenen og natten i de tre mest støjende måneder i året. 

– Grænseværdien bliver lavere, fordi der måles over en periode. Det er lidt som at tillade en lussing en gang imellem, hvis bare det sker sjældent, siger Peter.

Den nærmeste støjmåler står på Crille Tønnensensvej i Kastrup, omkring 900 meter fra parrets hjem. Støjmåleren står i en baghave klods op ad en støjvold ved Øresundsmotorvejen. På den anden side ligger lufthavnen. Se flere støjmålere i området her.

Usikker på lufthavnens målinger
Peter arbejder til dagligt som senior laborant i en stor kemivirksomhed. Han er trænet i at gennemgå målinger. Netop den evne har han brugt, siden han i december begyndte at måle på støjen. 

Han troede nemlig ikke på, at lufthavnens målinger var præcise for hans område.

Peters egne målinger viser, at støjen fra lufthavnen formentlig ikke overskrider den tilladte grænseværdi i hans have, fordi der skal måles over flere måneder.

Men støjen rammer ofte over den tilladte gennemsnitlige grænseværdi på 55 decibel, hvilket svarer til almindelig snak. Og målingerne viser, at der til tider er støj på næsten 80 decibel, hvilket svarer til, at en flok børn spiller computer sammen.

Der er videnskabelige studier, der viser, at flystøj opleves som værre end bilstøj. Norske undersøgelser peger desuden på, at oplevelsen af støj kan forværres, hvis det hænger sammen en utryghed for luftforurening.

Men der findes ikke anerkendte metoder til at vurdere genevirkningen af baggrundsstøj fra forskellige typer af støjkilder, som eksempelvis flystøj og bilstøj.

Lufthavnen har ikke reageret på de målinger, han selv har foretaget.

Danmarks grænser er lukkede for at begrænse smitte af Covid-19. Flyene står derfor stille, men en gang om dagen skal motorene startes for at sikre, at de ikke går stykker.

Frygter udvidelsen
Bettina sidder i sandkassen med deres datter, Merle, på halvandet år.

– Hvis lufthavnen får lov til at udvide yderligere, så bliver det på bekostning af os, siger Peter.

Lufthavnen vil skabe plads til nye standpladser i den nordlige del ved at afkorte og forskyde landingsbanen. Samtidig vil de bygge et nyt terminalområde til næsten fire milliarder kroner, der vil øge passagertallet fra 30 til 40 millioner årlige passager og på sigt kunne rumme 60 millioner. Byggeriet forventes at stå klart i 2029.

Peter ved godt, at de fleste tænker, at de bare kan flytte. Han har intet imod lufthavnen, og han er indforstået med, at den larmer og forurener.

-Men med udvidelsen vil det blive endnu værre, og det synes jeg ikke, at vi skal finde os i, siger han.

Lufthavnens svar

Københavns Lufthavn har ikke ønsket at medvirke i et interview.

Efter flere ugers forespørgsel på mail og telefon indvilligede lufthavnen i at svare på skriftlige spørgsmål. Svarene på vores spørgsmål kom efter flere uger – umiddelbart inden deadline. Det har derfor ikke været muligt at stille uddybende spørgsmål til lufthavnen.

Københavns Lufthavn svarer i en mail, at ‘oplevelserne af støj kan være meget individuelle – og derfor er vi hele tiden i dialog med lokalsamfundet om, hvordan vi kan forbedre os. Vi skal blive endnu bedre de kommende år – også på dette punkt’.  

Ifølge lufthavnens beregninger er støjen næsten halveret siden 1996. Men de sidste års konstante vækst i passagerantal har dog ‘medført en svag stigning i støjen’, skriver lufthavnen. 

Lufthavnen nævner også en række initiativer, de har sat i værk for at komme i kontakt med naboerne, fx Facebook-gruppe Kære Nabo, nabomøder, besøg hos grundejerforening og nabo-mail.

Desuden har de indkøbt to mobile målestationer.

‘Vi har været i dialog med naboerne for sammen at finde relevante steder at måle fx private haver. Med de mobile målere kan vi supplere vores viden om støjen,’ skriver de.