Tårnby Kommune bakker op om udvidelsen af lufthavnen. Men borgmesteren vil undersøge støj- og partikelforureningen for at få fakta på bordet.

‘Vi har brug for fast grund under fødderne om den støj– og partikelforurening som rent faktisk er i Tårnby. Vi har brug for at fremlægge fakta – fornemmelser er ikke nok’.

Sådan lyder det i et brev, som borgmester i Tårnby Allan S. Andersen (S) skrev til beskæftigelsesminister Peter Hummelgård og miljøminister Lea Wermelin.

I brevet bad han regeringen om midler til driften af to støj- og partikelmålestationer.

‘Da jeg mener, at det er et ‘nationalt ansvar’ at måle den samlede mængde af støjudbredelse og det samlede partikelniveau i et eller flere punkter rundt om lufthavnen’, forklarede borgmesteren i brevet.

Tårnby Kommunes største arbejdsplads, lufthavnen, er en økonomisk dynamo for hele kommunen. Covid-19 har betydet en stigning i arbejdsløse på 50%. Den næsthøjeste i landet. Det kan mærkes mange steder, da mange erhverv er indirekte afhængige af lufthavnen.

Lea Wermelin svarede borgmesteren en måned senere.

Hun ‘deler hans bekymring for støj- og partikelforurening’, men mener, at der på nuværende tidspunkt er tilstrækkeligt med viden til at regeringen kan vurdere forureningen, forklarede ministeren i brevet.

På trods af Tårnby kommunalbestyrelses ønske om at få målt støj- og partikelforurening, er der bred opbakning til Københavns Lufthavns udvidelse. Kun Dansk Folkeparti er imod.

– At lufthavnen er en stor arbejdsplads for borgere i kommunen, tæller klart positivt i forhold til udvidelsen, men det skal selvfølgelig ske uden at belaste lokalmiljøet’, lyder det fra borgmester Allan S. Andersen (S).

Syd-øst for landingsbanen letter flyene over Vestamager, der blandt andet fører over Kongelunden, et naturområde med skov der ligger mod Øresund og den sydlige del af Københavns havn.

Opbakning til udvidelsen

Om lufthavnen må udvide, er en beslutning, der skal træffes på Christiansborg. 

Her er der også opbakning til udvidelsen, der kræver en ændring af Udbygningsloven. Transportminister Benny Engelbrecht udtaler til Politiken, at det handler om at vise ‘rettidig omhu i forhold til at følge med efterspørgslen på flytrafik og samtidig drive en effektiv lufthavn’. Han bakkes op af oppositionen og Det Radikale Venstre, der forventer grønnere flytrafik til den tid.

Kun Enhedslisten er direkte imod udvidelsen, som de mener vil forværre Danmarks ambition om at leve op til Parisaftalen. SF forholder sig kritisk og skeptisk til udvidelsen, skriver deres transportordfører.