Charlotte Galving er nervøs for, hvad det vil betyde for hendes helbred, hvis lufthavnen udvider.

48-årige Charlotte Galving bor i en lejlighed kun 300 meter i fugleflugt fra Københavns Lufthavn. Fra sit vindue kan hun se over på lufthavnens Terminal 2. Her har hun boet de sidste 16 år.  

Hun er glad for området, men støjen og lugten fra hendes nabo, lufthavnen, er begyndt at bekymre hende.

– Jeg frygter, at støjen bliver værre, og luften mere forurenet, hvis lufthavnen udvider, siger hun.

Parken ved siden af Charlottes boligkompleks, hvor hun lufter sin hund. Der er også en lille legeplads med sandkasse og grillplads i det ordnede område.

Bekymring for partikelforurening
I Charlottes hjem er flystøj fast inventar.

Selv med lukkede vinduer kan hun høre fly, der kører rundt på landingsbanen og varmer motoren op. Støjen intensiveres, hver gang et fly lander og letter.  

De seneste to-tre år har hun oplevet, at støjen fra lufthavnen er tiltaget.
Det samme er hendes bekymring for luftforureningen. 

Hun oplever, at flyenes motorer efterlader klare spor i luften. Der lugter af brændstof, og på de værste dage får hun en metallisk smag i munden, når hun er ude at lufte sin hund, forklarer hun. 

På de dage kan hun finde på at dække sit ansigt til med et tørklæde, selvom hun godt ved, at det nok ikke hjælper.   

– Jeg er bekymret for mit helbred. Det kan ikke være sundt at få en metalsmag i munden, når man er ude at gå, siger hun. 

Flymotorer udleder ultrafine partikler. Et dansk forskningsprojekt foretaget af Det Nationale Center for Arbejdsmiljø har i 2019 slået fast, at ultrafine partikler fra fly kan være kræftfremkaldende. 

14 medarbejdere fra Københavns Lufthavn har fået anerkendt kræft som arbejdsskade efter at have arbejdet tæt på ultrafine partikler fra fly og dieselkøretøjer.

Ifølge lufthavnen er de meget opmærksomme på at forbedre luftkvaliteten og har gjort en del for at begrænse partikeludledning.

Det har de blandt andet gjort ved at udskifte dieselkøretøjer med elkøretøjer og sætte grænser for, hvor længe motorer må køre. 
Vi måler på luftkvaliteten og i målingerne kan vi se, at vi generelt ligger på omkring det halve af grænseværdierne, skriver Københavns Lufthavn i en mail.

Uenighed om lufthavnens partikeludledning
Det Nationale Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet har i 2009-2011 foretaget videnskabelige målinger på lufthavnsområde, både på forpladsen og på to stationer tæt ved lufthavnens hegn.

Studiet viste, at niveauet af ultrafine partikler var tre gange så højt som ved H. C. Andersens Boulevard i København – ved forpladsen – men niveauer ude langs hegnet var under niveauet på H. C Andersens Boulevard, men over det man måler på taget af H.C. Ørsted Instituttet tæt ved Fælledparken i København.  

– Studiet viste ikke noget alarmerende. De ultrafine partikler kan være et arbejdsmiljøproblem, men langs hegnet var det ikke højere end et almindeligt forstadsområde i København, siger seniorforsker i luftforurening ved Aarhus Universitet Matthias Ketzel, der er medforfatter på studiet.

Men den konklusion er Kåre Press-Kristensen, der er seniorforsker ved Rådet for Grøn Omstilling, ikke sikker på er rigtig. 

Han forklarer, at det tyder på, at der kan være et højt partikelforureningsniveau i boligområder tæt på lufthavnen. Han havde i slutningen af 2019 en ingeniør i praktik, som tog ud ved Amagermuseet tæt på lufthavnen og lavede en screening.

Amager museet i St. Magleby ligger i lufthavnens baghave.

–    Vi kunne se, at partikelforureningen lå på over det dobbelte af H.C Andersens Boulevard i myldretiden. Det var et tidspunkt, hvor vinden kom fra lufthavnen – altså en worst case betragtning, lyder det fra Kåre Press-Kristensen, der selv arbejder med at foretage målinger af luften. 

For Charlotte Galving er det netop uvisheden om, hvorvidt luftforureningen fra lufthavnen kan have betydning for hendes helbred, der er ubehagelig.

– Man kan vænne sig til støjen, men ikke til lugten af jetfuel og tanken om, hvad det kan gøre ved en, fortæller hun. 

Københavns Lufthavn har ikke ønsket at medvirke i et interview.

Efter flere ugers forespørgsel på mail og telefon indvilligede lufthavnen i at svare på skriftlige spørgsmål. Svarene på vores spørgsmål kom efter flere uger – umiddelbart inden deadline. Det har derfor ikke været muligt at stille uddybende spørgsmål til lufthavnen.