Uffe Partoza Jacobsen har arbejdet i lufthavnen i over 30 år. Han tror på, at udvidelsen ikke vil være ensbetydende med mere støj eller forurening.

Uffe har tilbragt det meste af sit liv på Amager.

Familien flyttede til øen, da han var otte måneder gammel. Kærligheden til fly og lufthavnen startede, da han som lille purk så de første jetfly lande i Kastrup i 1960’erne.

Han bor sammen med sin kone, Dimple, og deres 3-årige datter, Ariana, på sin egen barndomsgade, Engvej, i Dragør.

– Vi er både naboer til lufthavnen og lever af lufthavnen, siger Uffe, der har arbejdet i SAS siden 1984.

Barndomsglæden ved fly er blevet til en livslang interesse.

Omkring lufthavnen er der flere rekreative områder. Denne rideskoler har til huse tæt ved lufthavnens område

Uffe Partoza Jacobsen er tidligere byrådsmedlem i Dragør for de konservative og sidder i dag i lufthavnens kontaktgruppe, hvor han på vegne af Dragør kommune en gang om året mødes med lufthavnen.

Han oplever, at lufthavnen bør være mere åbne for forslag, bekymringer og kritik.

– Lufthavnen er alt for meget i forsvarsposition. Det er helst Miljøstyrelsen, der skal komme og sige til dem, at de skal bygge støjvolde. Det er dårligt naboskab, siger Uffe, der har oprettet en facebook-gruppe, hvor han forholder sig kritisk til lufthavnens miljøpåvirkning på området. 

Han er uforstående overfor, at lufthavnen ikke har præsenteret et eneste miljøforslag i deres udvidelsesplan.

Uffes vejrstation er medtaget efter mange år i vejr og vind. Uffe betegner sig selv som en flynørd.

I det grønne område, hvor familien bor, kan man både se og høre flyene, når de lander i Kastrup.

– Naturligvis er der dage, hvor vi kan høre flyene mere, men det generer mig ikke, siger Uffe Partoza Jacobsen.

For Uffes skyld må der gerne udvides i lufthavnen og komme flere passagerer, for det er ikke ensbetydende med mere støj og forurening, mener han.

– Det er jo ikke godt, hvis der ikke bliver plads nok til flere nye, større og mere grønne fly, lyder det fra Uffe.

SAS’ fly står parkeret bag støjvolden. Hvad der kommer til at ske, når grænserne bliver lukket op igen, ved ingen.

Svar fra Lufthavnen:

Københavns Lufthavn har ikke ønsket at deltage i et interview.

Efter flere ugers forespørgsel på mail og telefon indvilligede lufthavnen i at svare på skriftlige spørgsmål. Svarene på vores spørgsmål kom efter flere uger – umiddelbart inden deadline. Det har derfor ikke været muligt at stille uddybende spørgsmål til lufthavnen.

Lufthavnen er ligesom Uffe enige i, at det kræver større og bedre standpladser at tiltrække flyselskabernes nyeste og bedste fly, der forurener og støjer mindre, end flertallet af de nuværende fly. 

‘Det sker igennem at vi forskyder vores tværbane. Det kan vi ikke inden for den nuværende regler, der gælder for lufthavnen – og bl.a. derfor er det også så vigtigt, at vi får godkendt nye regler for, hvordan vi kan udvikle fremtidens lufthavn’, skriver lufthavnen.

Som svar på kritikken om, at de ikke er åbne for dialog og forslag, svarer lufthavnen:
‘Hensynet til lufthavnens naboer tager vi meget seriøst. Vi har i større og mindre nabogrupper drøftet udviklingen, mulighederne og udfordringerne. Det vil vi intensivere sideløbende med myndighedernes kommende høringer i forbindelse med ændringerne i lov-, plan- og miljøgrundlaget for lufthavnen’.