Maria Sørensen har længe haft et anstrengt forhold til sin larmende nabo – Københavns Lufthavn. For godt et år siden fik hun nok.

Når der er forældremøde i en 3. klasse, tænker de fleste nok, at snakken går på trivsel, Aula og madpakker. Men på Kastrupgårdsskolen, er det lidt anderledes. Her er naboen også på dagsordenen. For kun én kilometer fra skolegården buldrer hundredvis af fly.

Det har længe givet grund til stor bekymring hos Maria Sørensen, som har to børn, der går på skolen. Hun valgte at bringe det op på et forældremøde, fordi Københavns Lufthavn kort tid forinden havde præsenteret planerne for en stor udvidelse.

Nu ville hun tage stafetten – og så ville hun mobilisere alle dem, der er bekymret for at være nabo til en lufthavn.

Det var starten på, at hun nu kan tilføje aktivist til CV’et. For siden er fulgt adskillige møder med folk fra Amager, folk fra lufthavnen, politikere og flere borgermøder.

Hør her Maria Sørensen fortælle, hvordan det har været at udfordre Københavns Lufthavn.

Københavns Lufthavn: Vi skal blive endnu bedre de kommende år
Det har ikke været muligt at få et interview med Københavns Lufthavn, men de skriver i et mailsvar, at de er glade for den dialog, de har med lokalsamfundet. Men de erkender også, at de kan blive bedre til at skabe positiv værdi for naboer og det lokale samfund.

Lufthavnen ser lyst på fremtiden med Green Fuel og el-flyver. Hvad tidsperspektivet er for disse løsninger er dog ukendte.

“Det er en udvikling, hvor vi ikke tager spring fra den ene dag til anden – men hvor målet skal være klart, og hvor der over årene skal være forbedringer”, lyder det i et mailsvar.

Københavns Lufthavn har ikke ønsket at medvirke i et interview.

Efter flere ugers forespørgsel på mail og telefon indvilligede lufthavnen i at svare på skriftlige spørgsmål. Svarene på vores spørgsmål kom efter flere uger – umiddelbart inden deadline. Det har derfor ikke været muligt at stille uddybende spørgsmål til lufthavnen.


I forhold til planerne om udvidelsen understreger Københavns Lufthavn, at den vil ske inden for de støjgrænser, der gælder for lufthavnen i dag. “I øvrigt skal miljøkonsekvenserne analyseres og vurderes i detaljer, før CPH kan få tilladelse til at gennemføre den”, skriver de.